Den som er blitt utsatt for svindel med kredittkort, har mange muligheter for å rette på skaden. Om penger er blitt urettmessig booket fra din konto må du følge flere steg for å forsøke å bøte på skaden. Til slutt kan det godt ende med at pengene overføres tilbake til deg. Det som er viktig i første omgang er å samle sammen mest mulig dokumentasjon rundt saken. Her inkluderer vi blant annet, kvitteringer, en mulig politianmeldelse av saken, samtaler som er blitt ført med selger og liknende.
Les også: Unngå online-svindel.
Både banken og kredittkort selskapet kan være ansvarlige for å hjelpe deg
Reglene for neste steg, nemlig det å levere en klage, enten til banken, eller til kredittkortselskapet. Hvem som er ansvarlig for ditt kort, kan du finne ut på utstederens hjemmeside. Det skal finnes informasjon om dette på hjemmesidene deres, men om du ikke finner noe, så kan det være best å ta en telefon til kortutstederen, for å finne ut mer om hvordan du skal gå frem.
Skjema for klage eller svindel
Hos kortutstederen får du som regel et standardisert klageskjema, eller reklamasjon, som du må fylle ut. Om du er blitt utsatt for svindel, eller om en transaksjon fra ditt kredittkort ikke stemmer, fyller du inn dette på et klageskjema som du så sender inn til kortutstederen. Skjemaet skal inneholde en beskrivelse av hvilke forhold som ligger til grunnen for reklamasjonen, om grunnlaget for at kortinnehaver ikke vedkjenner seg eventuelle transaksjoner. Til slutt så signerer du reklamasjonen, og legger ved kopier av den eventuelle dokumentasjonen som du har samlet.
Les hos TV2: Slik beskytter du deg mot kortsvindlere i utlandet.